​Hoe een factuur protesteren?

De bewijslast van het protest ligt bij de koper. Mondeling protesteren kan, maar er wordt best een schriftelijke bevestiging aangetekend verzonden met het oog op het bewijs en dit binnen de termijn die in de algemene verkoopsvoorwaarden wordt vermeld. Indien geen termijn in de algemene voorwaarden wordt vermeld, moet de factuur binnen een zo kort mogelijk termijn worden geprotesteerd.

In de brief moeten de referenties van de factuur opgenomen worden samen met de uitdrukkelijke vermelding dat de factuur “geprotesteerd” wordt en een gedetailleerde omschrijving van de reden waarom de factuur geprotesteerd wordt. Gewoon zeggen dat u de factuur niet aanvaardt, is dus niet voldoende en is dus geen geldig protest.

De uitdrukkelijke vermelding dat het gaat om een protest is ook nodig omdat een rechter anders zal denken dat uw melding gewoon een vraag om uitleg was. En wanneer u gewoon uitleg of verantwoording vraagt bij een factuur, wordt dat niet gelijk gesteld met een protest.

Als het protest bovendien slechts betrekking heeft op een deel van de factuur, doet u er intussen best aan om het niet-betwiste gedeelte van het factuurbedrag al te betalen, en enkel het gedeelte in te houden waarvoor uw protest geldt.

Ten slotte herinneren we nog even aan de regel dat een handelaar een protestplicht heeft voor (een gedeelte van) een factuur die hij niet aanvaardt. Zonder protest gaat een rechter er van uit dat de factuur integraal werd aanvaard. Ook als uw klant protesteert en u dar niet mee akkoord gaat, moet u het protest van uw klant op uw beurt protesteren. Zo niet loopt u het risico dat later zal gezegd worden dat u met het protest van uw klant akkoord ging.

(bron: Unizo)


E-vram 2025-39 (21 augustus 2025)