Hoe plastic afval voor eenmalig gebruik verminderen: een praktische gids

"Dit artikel is een goedgekeurde Nederlandse vertaling van een Good Tourism Institute artikel. Het origineel is te lezen op https://goodtourisminstitute.com/library/reduce-plastic-practical-guide/"

De impact van plastic voor eenmalig gebruik is bekend, maar het verminderen van plastic in de toeristenindustrie blijft een uitdaging. Ga aan de slag met onze praktische tips.

De negatieve impact van plasticvervuiling voor eenmalig gebruik is bekend

Er zit plastic in onze oceanen, tussen de dieren in het wild en zelfs in ons voedsel. De negatieve gevolgen van plastic voor eenmalig gebruik zijn veelbesproken en bekend. Het aantal mensen dat actief het eigen plasticgebruik voor eenmalig gebruik vermindert, groeit. Het wordt echter moeilijker wanneer we op reis zijn.

Terwijl we rondreizen, gebruiken en laten we meer plastic voor eenmalig gebruik achter in toeristische bestemmingen. Daarbij wordt geen rekening gehouden met het lokale afvalbeheersysteem. Het meeste van ons wegwerpplastic komt op straat of in de oceanen terecht en blijft daar.

Dus hoewel de negatieve impact van plasticvervuiling bekend is, lijkt het moeilijk om het verminderen in de praktijk te brengen tijdens het reizen. Touroperators hebben hier een belangrijke positie, omdat ze zowel hun supply chain als klanten kunnen beïnvloeden.

“There is no away – because plastic is so permanent and so indestructible. When you cast it into the ocean, it doesn’t go away” – David Attenborough

Plastic afval praktisch verminderen

Als reisonderneming kun je niet direct alle plastic voor eenmalig gebruik verminderen. Maar er valt veel te winnen door het goede voorbeeld te geven en het bewustzijn bij partners en klanten te vergroten. Over het algemeen zijn er drie manieren waarop u plastic voor eenmalig gebruik praktisch kunt verminderen:

  1. In jouw kantoor
  2. In je hele ‘supply chain’
  3. Via je reizigers

1. Plastic verminderen op je kantoor

Het verminderen van plastic voor eenmalig gebruik in je eigen kantoor is de gemakkelijkste eerste stap die je kunt nemen. Je hebt directe invloed op wat hier gebeurt en kan vrij snel veranderingen doorvoeren! Een duurzaam kantoor runnen is essentieel als je een goede touroperator wilt zijn.

In de praktijk

In uw kantoor is het belangrijk om alle plastic items voor eenmalig gebruik te verwijderen en te vervangen door herbruikbare producten. Zorg ervoor dat alle producten die niet kunnen worden vervangen, worden hergebruikt en gerecycled. Wat kan je doen:

  • Verwijder plastic waterflessen voor eenmalig gebruik en investeer in een waterfilter of waterdispenser
  • Vervang plastic bekers, bestek, borden en rietjes voor eenmalig gebruik door herbruikbare artikelen
  • Vervang plastic lunchverpakkingen voor eenmalig gebruik door herbruikbare (of papieren) lunchboxen
  • Koop op lokale markten en vermijd (plastic) verpakkingen op je boodschappen
  • Koop grotere producten en in bulk om op de verpakking te besparen
  • Verwijder vuilniszakken of stap over op biologisch afbreekbare vuilniszakken
  • Stap over op plasticvrije kantoorbenodigdheden zoals schrijfwaren
  • Investeer in plasticvrije schoonmaakproducten voor kantoren
  • Implementeer een (plastic) afvalscheiding en recycle systeem

Aanpak

Voordat je je plasticgebruik voor eenmalig gebruik kunt verminderen, moet je eerst analyseren waar je het op kantoor daadwerkelijk gebruikt. Voer een analyse uit en noteer alle plastic items voor eenmalig gebruik die momenteel op kantoor worden gebruikt. Definieer per item of het:

  • Kan worden vervangen door iets herbruikbaars
  • Kan worden vervangen door een ander duurzaam materiaal
  • Kan volledig worden verwijderd
  • Zelfs als uw strategie voor het verminderen van plastic goed is gedefinieerd, is de daadwerkelijke implementatie noodzakelijk voor uw kantoor om het plasticgebruik daadwerkelijk te verminderen. Maak een actieplan en train je personeel in de nieuwe richtlijnen. Het moet een gezamenlijke inspanning zijn om effectief te zijn!

Tip

Het is bekend dat samen met je medewerkers brainstormen over oplossingen je verder brengt. Door hen te betrekken bij het besluitvormingsproces en te luisteren naar hun inbreng ontstaat een gemeenschappelijk gedeeld belang om het te laten werken. Als je samen brainstormt over het verminderen van plasticgebruik voor eenmalig gebruik, is de kans groter dat ze zich aan de nieuwe richtlijnen houden. Omdat ze onderdeel waren van het veranderingsproces.

2. In je hele ‘supply chain’

Een toeristische ‘supply chain’ bestaat uit accommodaties, vervoer- en excursieaanbieders, restaurants en lokale gidsen en chauffeurs. En in deze keten wordt veel ‘single-use’ plastic gebruikt waardoor je reizigers veel onnodig plastic gebruiken.

In de praktijk

Net zoals het verminderen van plastic voor eenmalig gebruik op kantoor, is het belangrijk om te proberen alle plastic items voor eenmalig gebruik uit je ‘supply chain’ te verwijderen en te vervangen door herbruikbare producten. Bijvoorbeeld:

  • Geen plastic waterflessen maar een waterfilter of waterdispenser met glazen
  • Grote shampoodispensers en biologisch afbreekbare toiletartikelen
  • Lokale producten om plastic verpakkingen te verminderen
  • Geen plastic rietjes en plastic bestek in restaurants en bars
  • Herbruikbare waterflessen tijdens reiservaringen
  • Grote waterdispenser in voertuigen voor het bijvullen van drinkwater
  • Lunchpakket in herbruikbare of papieren lunchboxen
  • Eigen herbruikbare waterfles en lunchbox voor gidsen en chauffeurs

Aanpak

Ook al heb je geen directe invloed op het plasticgebruik in je keten, er zijn wel mogelijkheden om het terug te dringen. Communicatie is de beste manier om dit aan te pakken. Ga het gesprek aan met je partners en communiceer je voorkeuren en wensen. Onderbouw je (nieuw) beleid met achtergrondinformatie en de dringende noodzaak om wegwerpplastic in het toerisme te verminderen.

Maak ze bewust van de plasticproblematiek en begeleid ze met tips en ondersteuning bij het doorvoeren van veranderingen. Je kunt ook aan de slag met gedragscodes of basisafspraken waarin je je reductiepraktijken vastlegt en zich hieraan verbindt. Houd het transparant en praktisch en creëer een gemeenschappelijk doel: een plasticvrije ‘supply chain’ voor eenmalig gebruik.

Tip

Je lokale gidsen en chauffeurs zijn essentieel om ervoor te zorgen dat plastic voor eenmalig gebruik wordt verminderd en vermeden tijdens reiservaringen. Zij zijn er verantwoordelijk voor dat er tijdens de reis geen plastic voor eenmalig gebruik wordt gebruikt en om reizigers hierover te informeren en eraan te herinneren. Goede reisleiders zijn essentieel om ervoor te zorgen dat de reiservaring duurzaam wordt uitgevoerd.

3. Via je reizigers

Wist je dat de gemiddelde reiziger 30 waterflessen voor eenmalig gebruik gebruikt voor een rondreis van twee weken? Reizigers gebruiken een zeer hoge hoeveelheid plastic tijdens het reizen. Naast het aanmoedigen van je partners om plastic voor eenmalig gebruik te verminderen, zijn er ook specifieke manieren voor de reiziger om het gebruik ervan te verminderen.

In de praktijk

Net als bij het verminderen van plastic voor eenmalig gebruik op kantoor en in de ‘supply chain’, draait het voor reizigers allemaal om het verwijderen van bepaalde producten of het vervangen ervan door duurzame en herbruikbare materialen. Stimuleer ze om:

  • Reis met een herbruikbare waterfles of zelfs met een waterfilterfles
  • Zeg nee tegen plastic rietjes en neem een herbruikbare stalen mee
  • Breng een herbruikbare boodschappentas mee en weiger plastic tasjes
  • Negeer de gratis plastic waterflessen in hotelkamers
  • Vraag accommodaties of restaurants om plastic te verminderen
  • Ruim afval op en zet het waar het hoort
  • Doe mee aan (strand)opruimingen en creëer bewustwording

Aanpak

Een grote groep reizigers is zich niet bewust van de negatieve impact van plastic en hoe zij bijdragen aan het probleem. Ze zijn niet op de hoogte van de beperkte recyclingfaciliteiten op sommige bestemmingen en hoe het meeste van hun wegwerpplastic in de natuur terechtkomt. Bewustwording over het plasticprobleem is daarom essentieel.

Reizigers moeten zich hiervan bewust zijn voordat ze hun eigen motivatie ontwikkelen om hun plasticgebruik daadwerkelijk te verminderen. Geef ze praktische tips hoe ze tijdens hun vakantie wegwerpplastic kunnen verminderen. Zorg voor een positieve benadering. Vertel ze niet alleen wat ze niet meer kunnen gebruiken, maar leg uit hoe ze persoonlijk kunnen bijdragen aan de oplossing!

Lees ook onze #ReisGerust tips om verantwoord te reizen.

Gemeenschappelijk belang

Het verminderen van plastic voor eenmalig gebruik in de toeristenindustrie is een gedeeld doel en van gemeenschappelijk belang. Om de natuurlijke hulpbronnen te behouden en dieren in het wild te beschermen op onze toeristische bestemmingen, moeten we allemaal samenwerken. De toeristenindustrie is niet alleen verantwoordelijk voor de plasticproblematiek, maar is in staat om iets te veranderen. Door samen te werken en het bewustzijn te vergroten bij onze partners, medewerkers, reizigers en de lokale bevolking op toeristische bestemmingen.

Praktische tips om aan de slag te gaan

  • Verminder zelf actief wegwerpplastic
  • Vergemakkelijk reizen zonder plastic voor eenmalig gebruik
  • Stimuleer uw partners om hetzelfde te doen
  • Deel je ervaringen en uitdagingen
  • Bewustwording creëren bij uw reizigers en partners
  • Meedoen aan opruimacties en gezamenlijke initiatieven

Anne de Jong – Good Tourism Institute
13 september 2022