Internationale Dag van de Reisagent

Beste reisagent, beste reisprofessional,

Vandaag is het Internationale Dag van de Reisagent. Een dag waarbij dit fantastische beroep in de kijker wordt gesteld. Vakantie is voor velen echt even ontsnappen, niet denken aan naderende deadlines, de batterijen opladen, nieuwe ideeën opdoen enz…Zowat iedereen scrolt dan door verschillende webpagina’s om zich te inspireren en om zijn of haar reisprofessional te zoeken. Het gros van de zoekopdrachten in Google betreffen het zoeken naar contactgegevens en openingsuren.

De voorbije 2 jaren hebben de reizigers wel degelijk laten inzien dat zijn of haar reisagent een uitzonderlijke meerwaarde heeft. Dat gebeurde niet enkel door het feit dat de verzekering insolventie bestaat en een pakketreizenwet ter bescherming van de klant. Neen, vanuit de passie voor de job, de passie voor de reiziger en vanuit een ongelooflijke drive heeft de reisagent zijn klant niet laten vallen tijdens de pandemie. Integendeel, hij of zij heeft tijdens deze uitdagende periode het beste van zichzelf gegeven, elk dossier zeer goed opgevolgd, oplossingen gezocht en gevonden, persoonlijke service op maat van de klant geboden en de reiziger ontzorgd.

Dat heet meerwaarde en dat is waar klanten vandaag naar zoeken en bereid zijn om voor te betalen. Dat bleek ook uit het feit dat heel wat reisprofessionals hierdoor nieuwe klanten mochten verwelkomen. Onderzoek geeft zeer duidelijk aan dat in de top 7 van factoren die een klant doen beslissen, bij slechts 30% de prijs het doorslaggevend argument nummer één is. Voor 70% van de reizigers hebben andere factoren een doorslaggevend karakter. Door de pandemie zitten bovendien heel wat klanten met een wensenlijstje en wil men het “nu” doen, omdat men beseft heeft dat overheden zo de wereld opnieuw op slot kunnen doen.

Tegen het licht van de oorlog in Oekraïne waarvan we voor alle betrokkenen hopen dat deze snel afgelopen mag zijn en de huidige economische situatie met inflatie en stijgende consumptieprijzen levert deze houding van de consument voor onze sector opportuniteiten. Het uitspelen van onze meerwaarde, het geven van deze service op maat van de klant en het ontzorgen blijven belangrijke sleutelfactoren.

Wanneer je bovendien in de opleidingen een groeiende interesse en aantal studenten ziet voor onze sector. Wanneer je bij de huidige studenten die tijdens de pandemie hun opleiding volgden het enthousiasme en de goesting ziet, de aankomende generatie die mee onze sector zullen gaan bepalen, dan kan je enkel zeggen: “fantastisch!”.

Onze sector zal steeds boeiend blijven. Het centraal zetten van onze klanten, ervoor zorgen dat ze gerust kunnen reizen en ook bewuster gaan reizen zal ons beroep blijvend doen groeien. Samen met de vele gelukkige reizigers kunnen we vanuit het VVR-team dan ook enkel zeggen: u bent fantastisch!

Geniet van uw Dag van de Reisagent!

Jouw VVR-team


4 mei 2022