VVR CEO Koen van den Bosch: “Op naar een beter en boeiend 2022”
Beste lezer,
Vooreerst wens ik jou een bijzonder fijn en boeiend Nieuwjaar!
2021 was om het zacht uit te drukken een bijzonder uitdagend jaar. De eerste vier maanden werden we als enig Europees land geconfronteerd met een reisverbod. Hierdoor werd de Paasvakantie er eentje in mineur, al bleken er enkele reisondernemers bijzonder creatief zoals je ook in dit nummer zal lezen en zorgden zo alsnog voor een positieve noot. Iedere crisis zorgt voor opportuniteiten. Creatief ondernemerschap noemt dat! De zomer kondigde zich nadien eerder optimistisch aan en we hoopten allemaal dat we opnieuw vertrokken waren. De komst van de Covid Safe app moest zorgen voor vlot en vrij reizen binnen Europa en dat zag je ook aan de cijfers. Buiten Europa ging dit echter met mondjesmaat aangezien de wereld nog voor een heel stuk op slot bleef, maar ook daar waren er creatieve ondernemers die erin slaagden om hun reizigers een beperkt, maar mooi aanbod te brengen. Met de opening van de Verenigde Staten in het najaar leken we echt de goede weg op te gaan. De vierde golf en de daaropvolgende reacties van de verschillende landen zorgde echter opnieuw voor een vertraging van het herstel. Echter, met de Kerstvakantie werd er opnieuw een breder aanbod in de markt gezet waarbij reisbedrijven zich opnieuw uitvonden. We mogen ook de druk van de verplichte verzekering insolventie en de pakketreizenwet in deze niet vergeten, dus ja, met andere woorden bijzonder uitdagend.
Op naar een beter en boeiend 2022!
Het woord boeiend is niet zomaar gekozen. Boeiend staat voor: fascinerend, aangrijpend, adembenemend, afwisselend, avontuurlijk, interessant, intrigerend, meeslepend, opwindend, pakkend, spannend, zinderend en sensationeel… Wel, ik hoop dat het voor iedereen zo een jaar mag worden.
Zoals reeds eerder gezegd en geschreven hang je hiervoor af van een geheel aan randfactoren. Je hebt echter een heel deel zelf in de hand. Wat zijn je plannen voor 2022? Heb je die zowel op professioneel vlak als op persoonlijk vlak reeds eens uitgetekend? Op deze manier kan je hier steeds naar terug grijpen, de zaken evalueren en bijsturen waar nodig. Op welke manier ga je te werk dit jaar? Hoe ga je jouw klanten benaderen? Wat ga je ze aanbieden? Zijn jouw tools nog steeds de goede? Enz.… Maar ook persoonlijk is het nuttig deze oefening eens te maken. Waar wil je echt tijd voor maken? Welke competenties wil je verder ontwikkelen? Enz.… Wat je nodig hebt is een groot wit blad, wat stiften en even de tijd nemen.
Varianten zullen blijven opduiken en al zijn ze besmettelijker, toch lijken ze minder ziekmakend te worden. Regeringen zullen nog in kramp blijven schieten en zullen hierdoor vaak te extreem reageren met alle gevolgen van dien, ook voor het reizen, maar met een goed plan als basis kom je reeds heel ver om hier flexibel, met je klant als centrum van je zaak, mee om te gaan.
Op dus naar een beter en boeiend 2022!
Koen van den Bosch
CEO – Gedelegeerd Bestuurder
Dit voorwoord werd gepubliceerd in ons tijdschrift ‘De Hoogvlieger’ nummer 259.
Het volledige tijdschrift kan je online lezen via Issuu.
Wens je ‘De Hoogvlieger’ in de toekomst digitaal rechtstreeks in je inbox te ontvangen? Schrijf je dan in op onze mailinglijst.